artikel> BDSM-cultuur onder studenten
‘Ik woon met twee vaste slaven in huis’
In 2013 erkende de UGent de eerste SM-studentenvereniging van ons land, Kajira. Zij bieden een platform voor studenten met interesse in BDSM.
‘Het oprichten van Kajira gebeurde gewoon door een berichtje te plaatsen op FetLife, dat is de sociale netwerksite voor mensen met een kink,’ vertelt Peter, de preses. ‘Dat was nog voor de hele Vijftig-Tinten-hype, dus BDSM was lang nog niet zo bekend en aanvaard als nu.’
‘De juridische dienst heeft zelfs advocaten ingeschakeld om te toetsen of onze bezigheden wel legaal waren. Ze kwamen uiteindelijk tot de vaststelling dat BDSM an sich niet illegaal is in België - een grote stap voorwaarts - en erover praten dus al zeker niet.’
Kajira doet inderdaad niet aan wilde orgieën waarin iedereen elkaar verrot slaat. Dat is een cliché. ‘Het ergste wat wij doen, is dat we soms spullen knutselen,’ volgens Jeroen*, ‘zoals zweepjes uit fietsbanden maken. Maar we mogen die niet gebruiken! En dat is meteen de grootste fabel die er over Kajira bestaat.’ De clubactiviteiten lijken niet enorm te verschillen van andere studentenclubs. Een spelletjesavond hier, een spaghettislag daar. Er worden ook praatavonden georganiseerd, waar leden in kleine groepjes discussiëren over vastgelegde thema’s.
BDSM kort en bond(ag)ig
BDSM staat voor Bondage and Discipline (BD), Dominance and Submissive (DS), Sadism and Masochism (SM). ‘Er bestaat een acroniem om het meer duiding te geven, namelijk 'RACK', vertelt Jeroen. ‘Dat staat voor “Risk Aware Consensual Kinks”. Je bent risk aware, gewaar van het risico. Daarnaast betekent consensual kinks dat je allebei toestemt om de kinks samen uitvoeren. Dat is basically BDSM.’
‘Er is een schijn van ongelijkheid, maar de partners zijn evenwaardig,’ laat Emma* ons nog weten. ‘Op dat vlak is SM veel veiliger dan vanilla sex (traditionele seks, red.) omdat bij SM de regels expliciet worden gemaakt. Er is een cultuur van consent. Ik heb zelf echter al vaak meegemaakt in Leuven – je gaat uit, ontmoet een jongen, beetje dansen, beetje flirten en dan de woorden 'ga je mee naar mijn kot'. Maar er wordt helemaal niet besproken wat er op dat kot gaat gebeuren.’
‘Dat is eigenlijk iets wat iedereen van SM kan leren, dat we niets onbesproken mogen laten. Communiceren, consent en je gezond verstand gebruiken, is de boodschap.’
The rabbit hole goes deep
BDSM is dus een allesomvattende term voor niet-traditionele seks? Jeroen beaamt: ‘Dat klopt, maar je moet oppassen. Als je je vriendin eens op z’n hondjes neemt en haar een klets op haar achterste geeft, ben je niet automatisch deel van deze wereld. Ik kan een pirouette doen, maar dat maakt me toch ook geen ballerina?
‘Je hebt daarnaast echt honderden subgroepen binnen de BDSM-wereld, the rabbit hole goes deep. Er zijn luierfetisjes, knuffelfetisjes, elektriciteitsfetisjes, noem maar op. Sommigen worden zelfs opgewonden van de geur van boeken.’
Over de pijnpunten binnen de BDSM-wereld, vertelt Emma*: ‘Wat soms nog wel eens gebeurt, is kinkshaming. Dat is de kink van iemand anders veroordelen als vies of raar. Ja, daar kun je niet om heen. Er lopen rare dingen in de wereld rond.’
‘Kinkshaming is inderdaad altijd een probleem,’ stemt Jeroen* in. ‘Je hebt mensen die zeggen van 'hoe kan je dat doen, je vrouw zo slaan'. Maar dat is gewoon onze relatie. Mensen moeten daar niet over discussiëren. Wanneer de ander er niet mee akkoord gaat, dan pas wordt het inderdaad domestic violence.’
‘Langs de andere kant heb je er ook die bij het minste ‘kinkshaming’ roepen, terwijl het soms onschuldig bedoeld is. Ik praatte laatst met mensen die een natuurkink hebben. Die seks hebben met bomen door ertegen te wrijven of zelfs aarde in hun vagina stoppen. Iemand stelde toen de vraag: "Kan je dan geen problemen krijgen met maden of infectie?" En meteen werd die beschuldigd van kinkshamen… terwijl, dat is toch een normale vraag?'
BDSM als levensstijl 24/7
‘Ik woon met twee slaven in huis.’ Lady Lupin, BDSM-coach, vormt een polyamoriekoppel: ze heeft relaties met zowel haar vriend als haar vriendin, maar zij niet met elkaar. Dagelijks worden er ook BDSM-regels gehanteerd zoals straffen. ‘Er ligt overal wel wat gerief in huis. We hebben vaste speelplaatsjes ingericht.’
Elke slaaf heeft zijn eigen functie. ‘Mijn mannelijke slaaf is een lustslaaf die ervoor moet zorgen dat ik het thuis naar mijn zin heb. Als ik seks wil, kan ik hem gewoon oproepen. Ook rijdt hij me rond en betaalt hij veel voor mij’, zegt ze. ‘Mijn vrouwelijke slavin is meer een meidslavin. Ze doet huishoudelijke taken en bedient met op mijn wenken, zodat ik niet te veel moet rondlopen.’
De twee slaven dragen ook vaste uniformen: hij een zwart T-shirt met opschrift à la ‘Wil je mij gebruiken?’ of ‘Wat heb je nodig?’, zij een meiduniform met apron. Beiden dragen in huis ook een collar. ‘Er zijn ook vaste aansprekingen. Voor mijn vriend is dat “meesteres”, voor mijn vriendin 'madame'. Wij hebben een soort Frans huishouden, dus het leek me ook vree tof om die term te gebruiken.’
Leerkracht
Haar taalgebruik liegt er niet om: Lady Lupin is van Gent. Momenteel studeert ze aan de Ondernemersschool, maar ze is ook opgeleid als leerkracht aan de Arteveldehogeschool. Risicovol, noemt ze het zelf. ‘Ik snap dat het niet zo aangenaam is om te weten dat een leerkracht, die zich over tieners ontfermt, ook bezig is met BDSM-avontuurtjes. Maar ik heb daar nooit problemen door ondervonden.’
Haar bezigheden houdt ze niet geheim. ‘Ik ben daar heel open over,’ klinkt het, ‘behalve tegen mijn familie. Zij zijn heel christelijk en vinden het dus al raar dat ik biseksueel ben - laat staat dat ik me met BDSM bezig houd.’
Toch heeft ze het gevoel dat de maatschappelijke acceptatie van BDSM er een stuk op vooruit is gegaan. ‘Zeker met Fifty Shades of Grey. Het is meer bespreekbaar en laagdrempelig geworden.’ Wel heerst er bij sommige ouders het cliché dat de BDSM-lifestyle een sekte is. ‘Dat hoor ik nog vaak. Maar voor de rest begint iedereen wel te beseffen dat het niet allemaal en alleen extreem is, maar eigenlijk ook een puur slaapkamerspel.’
Speelplaats
‘Mijn eerste ervaring met BDSM was bij een leuk avontuurtje toen ik veertien was. Mijn vriend had mij voor de grap op een speelplaats vastgebonden.’ Dat was angstaanjagend, maar doorheen de jaren begon ze steeds extremere porno te kijken en leerde ze BDSM kennen. ‘Een wereld ging voor mij open. Ik heb toen ontdekt dat ik een aantal fetisjes heb die al jaren in mij zaten, maar waar ik nooit de woorden voor vond.’
Dat was helemaal anders aan de hogeschool. Lady Lupin: ‘Iedereen sprak daar heel open over zijn seksualiteit. Daar werd gewoon over gebabbeld en gelachen. Op een gegeven moment heb ik dan ook gezegd: “Kijk, ik doe aan BDSM.” Die dachten: “Wow, zo’n preuts meisje, zo’n stille?”’ (lacht)
Vanaf dan ging het snel. Lady Lupin ontdekte de Gentse BDSM-studentenclub Kajira. ‘Ik kan iedereen met interesse aanraden naar daar te gaan. Er zijn praatavonden waar je zonder enige verplichting kennis kunt maken met BDSM. Het is ook heel inclusief, er is bijna geen taboe.’
In Leuven bestaat er geen gelijkwaardige tegenhanger van de club. ‘De community is in Leuven echt niet uitgebreid. Ook de munches (praatavonden om tips and tricks te delen over BDSM en fetisjes, red.) zijn daar heel klein’, weet Lady Lupin ons te vertellen.