recensie> Filmrecensies Docville: Jane, Kedi en Earth

Het bijzondere in alledaagse dingen

Op een documentairefestival mogen natuurdocumentaires natuurlijk niet ontbreken. Docville pakte uit met apen, katten en alles ertussenin. Oftewel: apes, cats and docs.

Earth valt nog enkele malen te zien in april in Cinema Zed. Meer info en programmatie vind je hier.

Als je denkt aan documentaires, dan zit er een goeie kans in dat je denkt aan een of andere natuurdocumentaire van de BBC. Daarom is het geen wonder dat ook dit jaar Docville drie documentaires heeft geprogrammeerd met een focus op dieren. Jane, over Jane Goodall en haar onderzoek naar chimpansees, Kedi, over de straatkatten van Istanboel, en Earth: One Amazing Day, dat de dagelijkse rituelen van verschillende diersoorten aan ons voorlegt.

Tarzan en Jane, maar dan zonder Tarzan

Met Jane duikt National Geographic in hun archief en doet ons (opnieuw) kennis maken met Jane Goodall, een van de bekendste biologen van haar generatie. Van secretaresse tot bekendste bioloog op het vlak van primaten, je moet het maar doen, zeker als vrouw in de jaren ‘60. Deze film is een portret van die vrouw, die haar liefde voor dieren nooit heeft opgegeven en die straalt als ze terugblikt naar haar tijd tussen de apen.

Via archiefbeelden en talking head conversaties met Jane zelf, wordt een beeld geschetst van hoe Jane begon aan haar avontuur, tot het einde ervan. Een ruim decennium wordt prachtig aan ons voorgelegd en Janes avontuur wordt visueel perfect neergezet. De heerlijke beelden, Janes meeslepende vertelstem en vooral de vele speelse aapjes maken dit een emotioneel verhaal dat een perfect midden vindt tussen de focus op Jane en de focus op de apen.

Het leven zoals het is: de kat

Ondertussen gaan we naar dieren die wat dichter bij huis staan: namelijk straatkatten, meer specifiek in Istanboel. Met een ruim miljoen zwerfkatten heeft Istanboel zowat de grootste kattenpopulatie ter wereld. Ze zijn een deel van de stad en de stad is een deel van hen. Kedi breidt de verhalen van zeven katten aaneen om zo een beeld te scheppen van hun deel van de erfenis van de Gouden Hoorn.

Van de playboy tot de jager tot de sociale vlinder: elke kat heeft zijn eigen persoonlijkheid, net zoals de mens. Prachtige beelden van het alledaagse leven van verschillende katten worden aaneen genaaid om een narratief te brengen dat een ode is aan de huisdieren. De fenomenale muziek helpt ook met scheppen van de gelukzalige sfeer die ervoor zorgt dat je na het kijken van deze film enkel een smile op je gezicht kunt hebben staan - of je nu een kattenmens of hondenmens bent.

Een onvergetelijke dag

Earth: An Amazing Day is een natuurdocumentaire uit de duizenden, wat niet meteen slecht hoeft te zijn. Het is een klassieke BBC-documentaire met een aaneenschakeling van wondermooie beelden waarover de verteller, voor een keer Robert Redford in plaats van de geliefde Sir David Attenborough, zijn ding doet.

Van het vroege ochtendgloren tot middernacht gaan we de hele wereld rond en zien we hoe verschillende diersoorten een alledaagse dag meemaken. Van dansende beren langs snurkende potvissen tot vechtende giraffen: we gaan de hele wereld rond. Het blijft verbazen hoe fotografen en filmmakers zo dicht bij hun onderwerpen kunnen filmen om zo’n adembenemende beelden te kunnen maken. Jammer genoeg werden enkele momenten serieus verstoord door overbodige geluidseffectjes, waarschijnlijk omdat de film zich meer op het jongere publiek toespitste. Nu ja, niet elke BBC-docu kan even perfect zijn.