artikel> Ge meugt er preus ip zien!
Gilles Coulier wint Cultuurprijs 2017
Regisseur Gilles Coulier, bekend van de tv-serie Bevergem, wint de Cultuurprijs van KU Leuven 2017. ‘De ideale laureaat’ volgens de jury, ‘een beetje waanzin’ volgens de up-and-coming cineast zelf.
Onder het motto ‘de gewisheid van het ongewisse’, bekroont de Cultuurprijs van de KU Leuven om de twee jaar een aanstormende Belgische artiest. Tijdens deze editie was het de beurt aan de film- en televisiesector. De dertigjarige regisseur Gilles Coulier ging met de prijs aan de haal.
‘Zuodanih Otentiek’
Coulier is in Vlaanderen vooral bekend om zijn serie Bevergem, een blik op het reilen en zeilen van comedian Freddy De Vadder in de West-Vlaamse brousse. Een kunstwerk én een kijkcijferkanon. Deze kwaliteit, toegankelijkheid zonder in voyeurisme te vervallen, was volgens de jury het keurmerk van Couliers oeuvre. ‘Hij laat het onderscheid tussen hoge en lage cultuur, kunst en vermaak vervallen’, aldus de jury.
Couliers werk mag dan niet vulgair zijn, Couliers personages zijn dat wel. Zijn tragikomische buitenbeentjes (“marginalen” in de volksmond) dagen uit, roken onophoudelijk, spreken plat West-Vlaams en schuwen de occasionele ironisch-levensbeschouwelijke oneliner niet. ‘‘t Is zuodanih otentiek da 't ol plakkevort is’ (‘Het is zodanig authentiek dat het rot wordt’, red.), klinkt dat in het Bevergems.
De jury ziet geen graten in Couliers vertoning van het banale. In tegenstelling: ‘De regisseur is een quasi-antropoloog, empathisch maar afstandelijk.’ Coulier werd geprezen om de kijker mee te nemen naar la Flandre profonde.
Modeste geldsom
Het gaat plots snel voor de voormalige Sint-Lucas student. Twee van zijn kortfilms schopten het tot Cannes en zijn eerste langspeelfilm Cargo viel zopas in de prijzen. Hij is werkelijk een jonge Belgische kunstenaar op de drempel van internationale erkenning, de uitgelezen laureaat voor een concours dat onder andere gewonnen is door de jonge Luc Tuymans.
Desalniettemin viel de kersverse laureaat uit de lucht. ‘Echt waanzin’, aldus de blozende filmmaker. ‘Ik voel me tegelijk een beetje gegeneerd en een beetje geëerd.’ Dat hij natuurlijk ontzettend blij is met de prijs, voegt Coulier er glunderend aan toe.
Het modeste prijzengeld - bewoording van de jury - is alvast welkom. Coulier staat als medeoprichter van het productiehuis De Wereldvrede met beide voeten in de audiovisuele sector. Een bar klimaat voor jonge wolven. Coulier verduidelijkt: ‘Het is niet altijd even evident om een jonge regisseur te zijn. Voor kwaliteit heb je tijd nodig. En tijd kost geld.’
Na zijn klassieke dankrede wou Coulier toch nog een opmerkelijke boodschap kwijt. ‘Discriminatie is niet tolereerbaar, de rotte appels moeten er uit.’ Coulier verwees uitdrukkelijk naar de Weinstein-heisa in Hollywood. ‘Het zou ongepast zijn om het er niet over te hebben’, aldus de regisseur.
Op zijn lauweren rusten doet de onstuimige filmmaker tenslotte zeker niet. Cargo speelt nog maar net in de zalen of de regisseur legt de laatste hand aan De Dag, een nieuwe fictiereeks voor Telenet en VIER die dit jaar uitkomt. Benieuwd naar wat de toekomst brengt.