recensie> Sfeerverslag DansBaAR

Footloose in het Stuk

Wie afgelopen zaterdag ergens zijn dansbenen kwijt wilde, had nergens beter kunnen heengaan dan DansBaAR, zonder twijfel de dance-off van het jaar.

Gepubliceerd

DansBaAR’s unieke concept is simpel: dansers uit verschillende stijlen nemen het tegen elkaar op in teams van drie, elk team bestaande uit een breakdancer, een urban danser en een derde non-urban stijl (dus alle andere mogelijke dansstijlen, red.). Zo kreeg je teams bestaande uit hiphoppers, cheerleaders, buikdansers, voguers, … Je noemt het zo gek maar niet of het was er.

Na een heftige kwalificatieronde werden uit de meer dan twintig deelnemende trio’s de drie beste teams geselecteerd om verder te battlen in de kwartfinale, samen met vijf uitgenodigde teams. Door die kleine selectie zagen velen hun favoriete team al na de eerste ronde niet meer terug. Een kleine bummer, maar lang viel er niet te treuren aangezien de spanning in de volgende ronden enkel nog op liep.

Een volgende ronde stopte het lachen en deed vooral monden openvallen

Hoogtepunten tijdens de kwalificatie liepen van hilarisch tot adembenemend. Zo lag het publiek nog even te schuddebuiken nadat Waacking danser Katarina midden in haar zelf gecreëerde hype stopte om de ietwat uit het veld geslagen presentator er 'Wait wait wait What???' op te wijzen dat waacking géén onderdeel van vogueing is. (Vogue is een dansstijl ontstaan uit performance, een dansstijl die in de jaren 30 in Harlem ontstond. Het imiteert diverse poses van modellen die veelal de cover van het tijdschrift Vogue sierden, red.)

Nadat Katarina’s voguende collega Shahin even de verschillen visueel duidelijk maakte - Waacking: 70s, West Coast, funk en drama; versus Vogueing: 80s, East Coast, disco, house en poses - rapte een tweede presentator nog eens een samenvatting van het inmiddels duidelijke onderscheid. Pas daarna kon Katarina verder dansen. Hilarisch.

Een volgende ronde stopte het lachen en deed vooral monden openvallen. Op een cringey, aanhoudende ‘kettingzaag in de verte’-achtige toon (was het muziek?), plooide contortion-danser Casper zijn lichaam vier tot vijf keer dubbel en liet hij regelmatig een elleboog of knie een richting uit snappen die allesbehalve natuurlijk leek.

Tegen de finale was iedereen zodanig 'hyped' dat men recht stond te springen (deels aangespoord door de inmiddels ietwat dronken presentator). Breakdancer op wereldniveau Skychief uit Nederland ging met de overwinning aan de haal, samen met de Experimentele Drosha en jazzy Alesya van de Belgische Djover (breakdance), Stifler (Hip Hop) en Triplejay (contemporary).

Djover bracht iets minder salto’s en iets meer voetenwerk en flow, terwijl Stifler de hype enorm de hoogte in stuurde op de harde hip hop beats

Waar Skychief zijn naam waarmaakte en door de lucht vloog, bleef Drosha eerder laag bij de grond, terwijl hij met zijn illusional threads het publiek bleef verbazen door zijn armen in schijnbaar onmogelijke posities te flowen, of door imaginaire ladders op en af te klimmen. Ondertussen probeerde Alesya om letterlijk elke toon van de ingewikkelde Jazz tunes te evenaren met een even spontane beweging.

Djover bracht iets minder salto’s en iets meer voetenwerk en flow, terwijl Stifler de hype enorm de hoogte in stuurde op de harde hip hop beats. Triplejay bleef tenslotte vooral bij de grond en betoverde iedereen met improvisatie van het hoogste niveau.

De inmiddels vierde editie van DansBaAR kon op zijn minst succesvol genoemd worden. Na de overcrowded editie van vorig jaar was dit de eerste editie waarbij je op voorhand een ticket moest kopen, maar het evenement was een week voor aanvang al uitverkocht.

Powered by Labrador CMS