recensie> Taboes worden doorbroken en beesten worden naar boven gehaald

Een trip door Merolland

Deze week ging menig hart sneller slaan in Het Depot. De Nederlandse MEROL slaagde erin het publiek te verleiden met haar controversiële nummers, podiumprésence en steengoede band.

Op 10 mei strijkt MEROL neer te Leuven om de tour van haar debuutplaat Troostprijs af te sluiten in België. Het publiek wordt opgewarmd door de ietwat onzekere Luka, die gaandeweg meer loskomt en met haar loepzuivere stem het publiek klaarstoomt.

Wanneer Luka het podium verlaat, dringen de fans naar voren om een plaats dichtbij het podium te bemachtigen. Het is duidelijk: MEROL komt eraan. De bescheidenheid van het voorprogramma staat in schril contrast met de indrukwekkende opkomst van de Nederlandse diva.

Naar een hoger niveau getild

MEROL start het optreden in een mysterieus, maar stijlvol zwart pak. Door het tegenlicht kunnen we enkel haar contouren zien, tot ze met een vlotte beweging de micro van de grond raapt en begint te zingen alsof ze nooit iets anders gedaan heeft. Vanaf de start neemt ze het publiek mee op een heuse trip door het zeemzoete Merolland met scherpe kantjes.

'Die is gestoord, ik denk dat ik verliefd ben'

De pittige Nederlandse swingt, danst en springt. Haar rosse krullen vliegen in het rond. De dynamische interactie met haar band, het perfect afgestemde lichtspel en haar unieke stem tillen het optreden naar een hoger niveau. Gitarist Chrissie, drummer Zaïd en keyboardspeler Milan versterken de energie van MEROL door hun steengoede instrumentale solo's en door met haar mee te dansen op de muziek.

Het beest naar boven halen

MEROL betrekt ook continu het publiek door overal op het podium te dansen en het publiek rechtstreeks aan te kijken. Ze zorgt er niet alleen voor dat iedereen begeesterd meezingt, maar laat ons ook kennismaken met de 'love pit', waarbij ze zich begeeft tussen het publiek en zich laat omarmen door haar fans.

Alsof een 'love pit' nog niet voldoende was, neemt het optreden nog een onverwachte wending. Langzaamaan trekt ze de kleren van haar lijf, tot een weinig verhullend pakje overblijft. Die combinatie van haar ongeremdheid en krachtige uitstraling laat het publiek niet onberoerd: 'Die is gestoord, ik denk dat ik verliefd ben', klinkt het.

Ze haalt niet alleen het beest in zichzelf, maar ook in het publiek naar boven. Samen bevinden we ons in Merolland waarin alles kan. Enthousiast zweept ze iedereen op tot we – ook de macho's onder ons – luidkeels roepen: 'Hou je bek en bef me'. Hiermee bewijst MEROL maar weer eens hoe ze het publiek als geen ander kan bespelen.

Taboes de deur uit

Van vrijblijvende seks en laatbloeiers tot vrouwelijk genot; geen enkel controversieel thema is MEROL vreemd. Ze brengt haar nummers met een flinke dosis nonchalance en zelfzekerheid, waardoor het bevrijdend voelt om mee te zingen. Die avond is Het Depot van MEROL en dat betekent dat geen enkel thema uit de weg wordt gegaan.

MEROL neemt met haar uitbundigheid iedereen mee in haar verhaal

Hoewel ze het publiek al rond haar vinger heeft gewonden, weet ze nog een groter stuk van ons hart in te nemen door een extra nummer te brengen. Ze trakteert ons als enige in België op haar nummer foefsafari. De feromonen waar MEROL over zingt, vliegen in het rond. Al stagedivend komt ze aan het einde van haar optreden toe.

Geen feestje zonder haar

De Nederlanden mogen van geluk spreken dat ze zo'n fantastische zangeres hebben die feilloos verwoordt wat iedereen denkt. MEROL benadrukt onmiskenbaar dat het belangrijk is te leven zoals je het zelf wilt. Met haar uitbundigheid neemt ze iedereen mee in dat verhaal.

MEROL weet het publiek als geen ander te bekoren, en dat weet ze. Het publiek zwicht voor haar band, charmes, prachtige stem en innemende dansmoves. De bedwelmende trip in Merolland eindigt met: 'Er is geen feestje zonder mij', en daarmee zit ze er boenk op.

Powered by Labrador CMS