INTERVIEW REINEL BAKOLE

De Nieuwe Lichting-finaliste Reinel Bakole: 'Ik heb al bijna alles van mijn verlanglijstje kunnen afvinken'

'Ik snap niet waarom mensen in de muziekindustrie de term "urban" zouden gebruiken? Dan wil je eigenlijk gewoon zeggen dat ik zwart ben.'

Zaterdag staat Reinel Bakole op het COOL Festival, waarvoor verschillende funk-, soul- en hiphopartiesten in Het Depot verzamelen. De soulzangeres is van plan het publiek mee te nemen in een immersieve ervaring: 'Je mag je echt wel schrap zetten om meegenomen te worden op een reis.'

Voor veel artiesten is De Nieuwe Lichting een noodzakelijke stap naar de (inter)nationale doorbraak. De Congolees-Belgische soulzangeres Reinel Bakole had echter nog voor haar selectie als één van de negen finalisten van De Nieuwe Lichting 2024 al een eigen AB-show op de planning staan én stond al op festivals als Dour en Couleur Café. Zaterdag speelt ze ook op de tweede dag van het COOL Festival in Het Depot, naast artiesten zoals Dushime en Gaidaa. 

Na een vermoeiende tv-opname komt ze bij ons wat op adem en geeft ze in een cafeetje aan het Brusselse Jubelpark wat duiding en context bij haar snelle doorbraak.

Was je teleurgesteld dat je toch niet tot één van de drie winnaars van De Nieuwe Lichting werd gekroond?
Reinel Bakole:
'Nee, niet echt. Weet je, ik ben nu al in een andere fase van mijn journey. Ik was hoe dan ook al blij om geselecteerd te zijn als een van de negen finalisten. De andere finalisten waren ook wat jonger dan mij, ik was dus blij voor hen dat ze meer aandacht kregen en toegang tot de industrie, wat ik allebei al had. Toch was de zichtbaarheid mooi meegenomen. Zeker voor alternatieve muziek in België, is Studio Brussel ook heel belangrijk.'

Je debuutalbum Healing Exhaustion is net uit en binnenkort speel je in de AB een eigen headlineshow. Was het moeilijk om door te breken?
'Alles gebeurde redelijk snel en alle verschillende elementen vielen ook snel op hun plaats. Het is geweldig om alle lieve reacties van zoveel mensen te horen. It's been a ride, and an exciting one.' (lacht)

'Ik probeer het publiek echt mee te nemen in mijn eigen wereld, daarom zijn de emoties tijdens mijn concerten ook zo sterk.'

Je muziek doet denken aan artiesten zoals Sault en Little Simz. Zie je dat zelf ook zo?
'Sault was zonder enige twijfel inderdaad mijn grootste inspiratie. Maar ik heb veel gehad aan verschillende inspiraties from music that I love and feel connected to.' 

'Die verschillende inspiraties vallen wel grotendeels onder te brengen onder soul, alternative maar eigenlijk "black music". De artiesten die mij hebben geïnspireerd hebben ook elk een eigen muzikale taal waarbij ze zich zowel uit het verleden laten inspireren als een volkomen eigen, originele sound hebben. Dat is iets wat ik ook wil bereiken in mijn sound.'

Enkele jaren geleden zou jouw muziek waarschijnlijk als 'urban' gecategoriseerd worden. De Belgische rapper K1D zei dat hij de term 'veracht' omdat het stigmatiserend zou zijn. Hoe denk jij daarover?
'De term is ook al enkele keren gebruikt om mijn muziek te beschrijven, maar ik snap niet waarom mensen in de muziekindustrie "urban" zouden gebruiken? Dan wil je eigenlijk gewoon zeggen dat ik zwart ben. Gebruik dan "black". Je wil de blackness niet benoemen, dus noem je het "urban". Zo valt het eigenlijk wel samen te vatten.'

Deze week speel je op het COOL Festival in Het Depot. Bij de omschrijving van jouw passage staat er te lezen: 'Music, text and dance are bent together'. Wat mogen we daar concreet van verwachten?
'Je mag echt wel verwachten op een reis meegenomen te worden. Ik denk dat mijn live shows steeds een immersieve ervaring zijn. Ik probeer het publiek echt mee te nemen in mijn eigen wereld, daarom zijn de emoties tijdens mijn concerten ook zo sterk. It's an experience, you know.'

'Er zijn momenten waarbij je moet lezen, dansen, of juist nadenken. Ik vind het ook belangrijk dat het publiek onder elkaar connect, dus moet er ook met elkaar geknuffeld worden.'

Start je bij het voorbereiden van een show eerst met muziek, of juist met een choreografie?
'Dat hangt vooral af van in welke zaal ik speel, en dus ook welke productionele mogelijkheden er zijn. Bijvoorbeeld, toen ik in Bozar speelde, had ik veel meer ruimte om mijn verhaal te brengen terwijl ik tijdens andere concerten gewoon deel uitmaak van een line-up.'

Je studeerde Dans in Brussel en Amsterdam. De combinatie van geschoolde dans en zang is vrij uniek in de popscene in België. Zie je dat als jouw uniek selling point?
'Misschien een van vele, ja. Ik hoop in de toekomst nog wel meer te doen in de toekomst. Maar het is inderdaad cool om met die twee elementen te kunnen spelen.'

Wat zijn volgens jou je andere selling points?
'Ik denk de manier waarop ik mijn live shows aanpak. Zoals ik al eerder zei, zijn ze immersive van aard en dat is iets wat mensen niet echt gewoon zijn, geloof ik. Ik speel dan ook liever in theaters dan in andere concertzalen, omdat die zalen me toelaten die concertervaring uit te spelen. De concertbezoekers zitten dan ook, waardoor ik me geen zorgen moet maken over bier op mijn podium of iemand die in mijn personal space binnendringt.' 

Wat zijn je toekomstplannen? Heb je bepaalde dromen?
'Ik heb al verschillende leuke ervaringen van mijn droomlijstje kunnen afvinken, waar ik wel trots op ben. Ik denk dat ik op het juiste pad ben.'

Wil je Reinel Bakole nog aan het werk zien? Tickets voor het COOL Festival zijn nog te koop op de website van Het Depot.

Powered by Labrador CMS