recensie> 30CC en Urban Woorden brengen Jazz 'n' Words

Broertje van Sprekende Ezel balkt jazz

Poëzietalent krijgt een nieuw podium en een jazzdrummer nodigt zijn muzikale vrienden uit. En ook jij krijgt een gratis uitnodiging voor een heerlijk avondje Jazz ‘n’ Words.

“Poëzietalent krijgt toch al jarenlang een laagdrempelig podium in Leuven?” horen wij u denken. Dat klopt. Op initiatief van Stijn Vranken is De Sprekende Ezels uitgegroeid tot een instituut in Leuven. Elke tweede maandag van de maand stroomt De Metafoor vol voor woord en muziek in alle vormen en kleuren. Sinds dit jaar vindt deze talentenjacht zonder jacht plaats At The Bebop. Maar sedert vorig cultuurseizoen heeft De Sprekende Ezels er met Jazz ‘n’ Words een broertje bij. Dat gratis muzikaal-literair salon werd toen boven de doopvont gehouden door 30CC en Urban Woorden.

De naam die De Sprekende Ezels zelf heeft gemaakt, heeft Jazz ‘n’ Words nog lang niet. De opkomst op de eerste Jazz ‘n’ Words van het nieuwe seizoen was dan ook niet redelijk talrijk zoals de MC van de avond ons wou doen geloven, maar eerder karig. En dat is jammer als je weet dat hier in Leuven duidelijk een publiek voor is, afgaande op de uitpuilende café’s die De Sprekende Ezels bewerkstelligen. Het feit dat Jazz ‘n’ Words plaatsvindt in een veredelde parochiezaal, de foyer van de Minnepoort, en niet in een bruine kroeg zal daarbij zeker ook meespelen.

De MC van de avond kwam slechts zeer bleekjes uit de verf en was eveneens geen publiekstrekker. De muzikale ondersteuning van de woordkunstenaars is daarentegen wel een attractiepool. De jonge getalenteerde jazzdrummer Jakob Eykens ondersteunt telkens de poëzie en hij krijgt daarbij de steun van enkele muzikale vrienden. Zo konden we deze editie genieten van een doorleefde saxofonist en een subtiele contrabassist.

Tapijt

Net zoals bij De Sprekende Ezels kan je je soms een hele avond vergapen om dan plots toch die ene ontdekking te doen die je avond maakt. Bij Jazz ‘n’ Words wordt dat gapen gemilderd door het heerlijke muzikale tapijt dat onder het gesproken woord wordt geschoven. Soms kregen we persoonlijke rijmelarij zonder weerga op ons bord. Gelukkig kregen die karamellenversen door de jazz toch iets heerlijk bitters. Erika Dupuis’ intiemste problemen kregen zo een meerwaarde door het schril gefluit dat Eykens uit zijn cymbalen toverde. De rapteksten van Droge Piet bleven niet overeind zonder jazzbeat.

Urban Woorden

Op dezelfde avond dat de eerste Jazz ‘n’ Words van het seizoen in Leuven plaatsvond, kreeg mede-organisator Urban Woorden in Antwerpen, die andere culturele metropool, erkenning voor zijn werk. Uit de handen van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) kregen ze De Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Cultuureducatie. Urban Woorden is een Leuvense vzw die sinds 2009 jongeren een stem geeft vanuit een passie voor diverse woordkunstvormen. Jazz ‘n’ Words is een schoolvoorbeeld van hoe ze dit trachten te realiseren.

Jongeren willen gehoord worden en als u fan bent van De Sprekende Ezels dan wil u dat zeker aanhoren. Geef Jazz ‘n’ Words een kans en wie weet wordt het kleine broertje ooit een heuse broer.

Jazz ‘n’ Words is gratis en vond plaats op wo 27/11, di 11/02 en wo 30/04 in de foyer van de Minnepoort. www.urbanwoorden.be