recensie> CulTip in quarantaine

Boekentips van de redactie

Als onze wekenlange afzondering één voordeel heeft, is het dat we even terug tijd hebben om te lezen. Barbóék en Boekarest bezorgen je nu zelfs boeken thuis! Hier alvast wat tips van de Veto-redactie.

Black Leopard, Red Wolf (Marlon James)

De boekentip van Mathieu

Wie corona echt even helemaal beu is, kan voor een compleet andere wereld terecht bij Marlon James. A brief history of seven killings, over de moordpoging op Bob Marley, is een topper, alleen al door de veelheid aan personages die het complexe verhaal elk met hun unieke, persoonlijke stem uit de doeken doen. Inhoudelijke en stilistische bravoure, dus.

Maar Black leopard, red wolf is zó uitzinnig creatief en over the top dat dit het allerbeste boek is om in te verdrinken in quarantainetijden. Je komt terecht in een epische, chaotische jungle, met bloeddorstige monsters uit de Afrikaanse mythologie – zoek Sasabonsam al maar eens op voor een voorsmaakje – op zoek naar een wel heel speciale jongen. Mysterieus, van de hak op de tak, rauw en soms zelfs hartverscheurend.

Blankets (Craig Thompson)

De boekentip van Benno

Er mag dan wel neergekeken worden op strips, toch is het boek dat ik in tijden van corona wil aanraden een graphic novel. Blankets, of in de Nederlandse versie Een Deken van Sneeuw, is een prachtig liefdesverhaal over opgroeien in ruraal Amerika en liefde vinden en tegelijk ook verliezen. De vertelstijl sluit bijzonder goed aan bij klassieke romans, maar weet ook de voordelen van het grafische formaat mooi uit te spelen.

'Blankets is de perfecte brug naar de graphic novel'

Benno Debals

Thompson creëert karakters die relateerbaar zijn en zet geen rem op emoties. Zijn tekenstijl en pagina-layout zijn bijzonder inventief, en daarmee heeft hij dan ook mijn persoonlijk favoriete strippagina ooit getekend (pagina 172 voor de liefhebber). Voor mensen die eens iets anders zoeken dan het klassieke boek: Blankets is de perfecte brug naar het grafische verhaal.

Het verval van de hemelinge (Yukio Mishima)

De boekentip van Ana

Het verval van de hemelinge is het ideale corona-boek: de scheiding tussen individu en wereld, en een existentiële eenzaamheid maken de corona-afzondering nog wat dieper. Het boek vangt aan met een paginalange beschrijving van een zee zonder schepen.

Een jonge vuurtorenbewaker weeft er zijn dagen aan elkaar met kijken naar de lege zee en zorgen voor een gek meisje dat gelooft dat ze de schoonste vrouw op aarde is, maar in feite te lelijk is om aan te kijken. De oude Honda, een voyeur en een figuur uit Mishima's eerdere boeken uit de cyclus De zee van de vruchtbaarheid, beslist de jongen te adopteren. Apathie, starre eenzaamheid en een Japans absurdisme tekenen de rest van het boek.

Grand Hotel Europa (Ilja Leonard Pfeijffer)

De boekentip van Jan

Al bijna twintig jaar lang timmert Ilja Leonard Pfeijffer zijn weg naar de top van de moderne Nederlandse literatuur. Met een oeuvre dat gaat van dichtbundels tot briefromans, van fictie tot non-fictie is hij ondertussen een gevestigde naam geworden met prijzenwinnende titels als La Superba en Peachez, een romance. In deze quarantaineske tijden raad ik echter Grand Hotel Europa aan. In deze mastodont van 547 pagina's springt Pfeijffer telkens tussen twee verhaallijnen – zijn tijd in Venetië aan de zijde van Clio, en zijn langdurige verblijf in het titulaire Grand Hotel Europa na de liefdesbreuk. De periode met Clio is doorspekt van vele reizen over het hele Europese continent en wordt voorzien van haarscherpe commentaar over de huidige staat van het massatoerisme.

Pfeijffers verblijf in het Grand Hotel legt dan weer de nadruk op het onbeweeglijke van Europa en de obsessie van ons werelddeel met de geschiedenis (en de uitbuiting daarvan). Geschreven in zijn gekende zwierige stijl die bol staat van de Homerische uitweidingen, spitsvondige opmerkingen, fijnbesnaarde humor en rauw beschreven seksscènes levert Pfeijffer opnieuw een parel af – die in deze tijd van verplichte opsluiting misschien extra stof tot nadenken is wanneer het aankomt op onze drang om altijd weer de wijde wereld in te trekken.

Een samenzwering van idioten (John Kennedy Toole)

De boekentip van Arne

Een samenzwering van idioten is de eerste en enige roman van John Kennedy Toole. In 1969 pleegde de 32-jarige auteur zelfmoord omdat zijn debuut ettelijke malen werd afgewezen. Uiteindelijk raakte het toch gepubliceerd in 1980 door de vele inspanningen van zijn moeder, en werd het zelfs bekroond met de Pulitzerprijs.

Het boek gaat over Ignatius J. Reilly, een recalcitrante, vetgemeste, atavistische misantroop die zijn dagen slijt door alles en iedereen in de maatschappij tegen te werken. Ignatius is dertig jaar en woont parasitair in bij zijn moeder in New Orleans. Af en toe vindt hij een baan, maar erg lang slaagt hij er niet in die vol te houden. Ook op amoureus vlak schiet hij mijlen te kort. In de tussentijd trekt hij zich terug op zijn stinkende kamertje om een pessimistische cultuurgeschiedenis te schrijven. Een fantastische, komische roman.

Gilead (Marilynne Robinson)

De boekentip van Tijs

'De pure rust van een man op sterven. De schoonheid van de wereld, van een prairiestadje op de rand van verval in jaren 50-Amerika. De sfeer die Robinson weet op te bouwen is uniek. Haar taal teder en mooi. Inspirerend vind ik haar schrijfstijl: ik schreef een heel stuk dagboek in het Engels dankzij haar. Kippenvel en een vertederde gelaatsuitdrukking. Opkijken van het boek omdat je een passage zo mooi vindt. Dit boek gaat over liefde, over leven en kunnen leven. Over mooi leven. En heel veel over godsdienst. Het zet echt aan het denken.'

'Kippenvel en een vertederde gelaatsuitdrukking'

Tijs Keukeleire

Die woorden schreef ik drie jaar geleden neer. Om half drie ’s nachts, met dichtvallende ogen, toen ik het boek net uit had. Het heeft een blijvende indruk op mij nagelaten. Leuk weetje: het is een van de lievelingsboeken van Obama.