RECENSIE BELEUVENISSEN

Bart Peeters kroont zich tot messias van Beleuvenissen

'Wil er iemand mijn messias zijn?', vroeg Bart Peeters zich vrijdag af tijdens de vierde avond van Beleuvenissen. Hoewel de zanger zelf nog op zoek is, was het voor het publiek duidelijk dat er slechtst één antwoord op die vraag mogelijk is: Bart zelf. 

Gepubliceerd Laatst geüpdatet

Het gratis festival Beleuvenissen zorgt al vier vrijdagen op rij voor muzikale avonden in het centrum van de stad. Gisteren was het de beurt aan Bart Peeters en diens vaste band De Ideale Mannen om de oude markt te doen ontbranden. Dat de 64-jarige zanger nog altijd zijn kwieke zelf is, bleek toen Peeters zich zelfs even waagde aan een stagedive

In dé studentenstad van Vlaanderen bewees Peeters dat hij ook nog steeds een jonger publiek kan bekoren met aanstekelijke nummers als Brood voor Morgenvroeg en Lepeltjesgewijs. Van fangirls tot mémékes: met deze naam kon Beleuvenissen werkelijk alle leeftijden charmeren. 

Eenvoud verheven tot volkskunst

Peeters zelf was als vanouds een energiebom die zijn enthousiasme uitstekend op zijn publiek wist over te brengen. Verveeld hebben we ons allerminst tijdens de anderhalf uur durende set waarin de grootste meezingers op sublieme wijze werden afgewisseld met nieuw materiaal.

De volkszanger pur sang toonde met onder meer Heist aan zee, Denk je soms nog aan mij en Tot je weer van me houdt dat hij als geen ander de eenvoud van het leven weet te vatten in al zijn nuances en kan verheffen tot volkskunst. De nummers die Peeters bracht waren herkenbaar bij velen en richtten zich op de schoonheid van het alledaagse. 

Wat is het recept voor Zo Van Die Zomerdagen die Peeters uitvoerig beschrijft in het gelijknamige nummer? Een stroomschok gecombineerd met ontroering en vinnig geschreven teksten volstaan om de oude markt te doen daveren als nooit tevoren. De ideale combinatie op een zwoele zomeravond. 

De ideale frontman 

Met Zwemmen in de Zee en Ik Hou Meer Van Folk maakte Peeters duidelijk dat hij het iconische concert van zijn vorige band, The Radios, op het Leuvense Marktrock in 1992 nog steeds in zijn hart draagt. Het publiek zong enthousiast mee van je 'Dibeli Dibeli Dibeli Dap.' 

In de schaduw van Peeters – maar door hemzelf op de voorgrond geplaatst – excelleerden De Ideale Mannen, voor wie de frontman veel respect toonde en die hij overlaadde met lof. Hun percussie- en vioolsolo's brachten het Leuvense publiek naar de zevende hemel.

Van je 'Dibeli Dibeli Dibeli Dap'.
Powered by Labrador CMS