recensie> Thema "Up in the Air" voor festival in STUK
Artefact vliegt hoog
Artefact probeert hedendaagse kunst op het scherpst van de snee te brengen. Als actueel thema koos STUK dit jaar voor het luchtruim in al zijn aspecten.
Heerlijk wegdromen bij de wolken, maar ook vechten met drones en nadenken over luchtpollutie. Op Artefact mag kunst nog uitgesproken politiek zijn. Toch is zeker niet heel de expo politiek geladen. De werkengaan van licht poëtisch tot zwaar informatief.
Smogmeringue
In het poëtische deel van de expo creëert het ene kunstwerkeen tornado, bij een volgend wandel je met je hoofd in de wolken of sta jeonder een stralende zon. DeAustralische rockband Crowded House zong in 1992 al het lied Four Seasons inOne Day over Artefact 2016.
De stralende zon valt binnen langs een dakraam in een houtenconstructie van Di Trapani en CoeLux. Alles is nep, maar het voelt levensecht. “Jemoet niet meer naar Tenerife om te zonnekloppen,” maakt een bezoeker snel derekening.
“Je moet niet meer naar Tenerife om te zonnekloppen”
bezoeker van Artefact
Ook sommige frivole werken zetten je aan het denken. Dewondermooie beelden van zwermen spreeuwen van Grasso roepen vragen op over big data en informatie in de cloud. Zeer subtiel, maar het kan ookexplicieter. Zo kan je in het werk Smog Tasting, meringues proeven die gemaaktzijn in een glazen kooi vol smog. Omdat die schuimpjes veel lucht bevatten, kanje zo de luchtvervuiling proeven.
Wij waagden ons aan een meringue met de vervuilde mist uithet Los Angeles van de jaren 50. Een goed jaar naar het schijnt. Degevaporiseerde diesel smaakte een beetje naar citroen. Je eet de smogmeringuesop eigen risico, maar veel kwaad kan het niet. Blijkbaar is ons spijsverteringsstelselironisch genoeg beter bestand tegen fijn stof dan onze longen.
Wij waagden ons aan een meringue met de vervuilde mist uit het Los Angeles van de jaren 50
Drone Survival Guide
We overleefden de smogmeringue, maar een droneaanval is eenander paar mouwen. Verschillende kunstenaars werken op Artefact rond datfascinerende thema. De drone als militaire moordmachine, als innovatieve cameraof als inperking van onze privacy. Echt geruststellend is de expo op dat vlakallerminst.
Gelukkig helpt Ruben Pater ons met zijn Drone Survival Guide.Het is een simpele poster die je helpt om drones te herkennen, zoals een ornitholoogvogels herkent. Helemaal fantastisch is dat de poster op glanzend papier is gedrukt,zodat je hem boven je hoofd kan houden als zo’n onding nadert. De reflectie vande zon op de poster kan zo de camera van een drone verblinden. Tenzij hetbewolkt is natuurlijk.
Artefact is een morele plicht voor de wakkere burger
Verwondering
Veel werken op Artefact hebben, naast een link met de actualiteit, ookeen link met wetenschap. Zowel kunst als wetenschap ontspruiten aanverwondering. Het is dus niet onlogisch dat ze hand in hand gaan. De Leuvensestadskunstenaar Ief Spincemaille illustreert bijvoorbeeld met een meterslangefoto dat de aarde wel degelijk rond is. Rapper B.o.B. en de inwoners van Tienenlieten al weten niet onder de indruk te zijn van het kunstenaartje: de aarde isplat.
Spincemailles wetenschappelijke invalshoek is licht,maar sommige andere werken zijn te academisch en zwaar. Een saaie voorstellingvan de luchtlagen in al zijn facetten windt ons niet op. Gelukkig zijn diewerken eerder de uitzondering. Over het algemeen is Up in the Air eenverfrissende expo die tot nadenken stemt.
Curator Karen Verschooren heeft een thema gevonden dathemelsbreed gaat en toch een duidelijke lijn heeft. Expo’s zoals Artefact zijnniet alleen een aangenaam tijdverdrijf, ze zijn haast een morele plicht voor dewakkere burger.