artikel> De schouwburg omarmt hiphop
30CC Start!
Zaterdag 22 september opende 30CC, het cultuurcentrum van Leuven, naar jaarlijkse gewoonte op feestelijke manier haar deuren voor een nieuw jaar. Bij deze 151ste editie stond hiphop centraal.
Het startfeest van 30CC stond dit jaar in de schaduw van een wel heel geslaagde vorige editie. Vorig jaar werd er bij de opening namelijk ook het 150-jarig bestaan van de stadsschouwburg gevierd, en dat met een uit de kluiten gewassen volksfeest. Toch wilden de organisatoren ook het 151ste bestaansjaar van de schouwburg met een statement aftrappen, en dit door in te zetten op jong en opkomend Leuvens hiphoptalent. Dit deden ze in samenwerking met BURn (Breakdance, Urban en Rap in Leuven).
Jong Leuvens Hiphoptalent
Dat talent nam enerzijds de vorm aan van live optredens die het publiek mochten bekoren in de ‘scène’, de grote theaterzaal van het gebouw. Al om 19u begon Major (mét liveband) eraan met hun jazzy deuntjes en energetisch optreden. Ze werden opgevolgd door EME (oftewel: Emeraude Kabeya), die naast artieste ook projectmedewerker van 30CC is, en tevens fungeerde als curator van het evenement.
Van stress voor het combineren van al die verschillende taken was niets te merken - ze pakte het publiek moeiteloos in met haar soulvolle stem en gevoelige teksten. Rewind Productions, een groep bestaande uit drie 19-jarige MC’s, wist te verrassen met een heel volwassen en Amerikaans aandoende sound. Het enige (grotendeels) Nederlandstalige optreden van de avond was afkomstig van Vinci.
De afsluiters van de avond zijn moeilijk nog up-and-coming te noemen, maar ook vaste waarden K1D en DVTCH NORRIS stelden niet teleur. Allebei wisten ze de sets waarmee ze de grote festivals waren afgeschuimd deze zomer perfect te vertalen naar de setting van de Leuvense schouwburg. Vooral het authentieke karakter van DVTCH NORRIS’ set viel op.
Dj’s Mambele, Unos en Grover hielden dan weer doorlopend de sfeer gaande in de foyer. Dit bleek een slimme keuze van de organisatoren, die ervoor zorgde dat het publiek niet weg sijpelde nadat hun favoriet het podium verlaten had, maar lustig ter plekke bleef dansen.
Belichaming van laagdrempeligheid
Op zich was de combinatie van zware beats, een moderne lichtshow en coole jongens in adidas-gear met de Neo-Barokke feestzaal al een prachtig geslaagd contrast, maar de vernieuwende sfeer van de avond werd vooral gekenmerkt door de inversie van de rollen van publiek en artiest. Die laatste bevond zich namelijk op een podium geplaatst op de rijen stoeltjes, terwijl de toeschouwers konden luisteren en dansen van op het podium. Deze keuze is illustratief voor het laagdrempeliger maken van het cultuuraanbod in Leuven, en het openstellen van de schouwburg voor een jong en dynamisch publiek.
Curator Emeraude Kabeya is eveneens projectoördinator bij BURn Leuven en vrijwilligerscoördinator bij Urban woorden, en lijkt tevreden met dit evenement waarin haar verschillende engagementen samenvloeien. ‘Sinds mei werk ik als productie-assistente bij 30CC. De organisatie is bekend in de stad, maar we zijn er ons van bewust dat hun publiek meestal aan de oudere kant is, en niet zo divers’.
Dit evenement geldt dan ook als een statement waarbij 30CC een andere doelgroep wil aanspreken, en wil laten zien dat ze open staan voor een jonger en diverser publiek. Eme benadrukt nog dat deze beweging langs twee kanten moet komen. ‘Het is belangrijk dat organisaties als 30CC inclusief zijn voor minderheden en jongeren proberen aanspreken, maar jongeren moeten evengoed open minded zijn en er niet vanuit gaan dat 30CC niets voor hen is. Als ze die stap durven zetten komen ze elkaar tegen in een evenement zoals dit, en dat is awesome’.
Voor zulk een line-up aan gratis optredens had er best wat meer volk naar de schouwburg mogen afzakken, en een evenement waarin jong en oud samenvloeien zou nog indrukwekkender geweest zijn. Desondanks zou dit de start kunnen zijn van een Leuvens cultuurcentrum dat inclusief en vernieuwend durft te zijn.