SPLINTER TOLEDO
De uitrol van Toledo Ultra is een stap achteruit
De keuze van KU Leuven voor een definitieve uitrol van Toledo Ultra is een vergissing, vindt student computerwetenschappen Antonie Schoofs. 'Het lijkt wel of de 'Ultra' in Toledo Ultra voor 'ultra sloom' of 'ultra onhandig' staat.'
Lees ook >
Sinds het begin van dit academiejaar is de transitie naar Toledo Ultra, de nieuwe versie van de online leeromgeving van KU Leuven, volledig voltooid. Alle vakmodules zijn nu vervangen door een 'Toledo Ultra'-variant. Ultra is een woord uit het Latijn dat 'voorbij' betekent. Ironisch, aangezien ik hoop dat Toledo Ultra zo snel mogelijk tot het verleden behoort.
Verplichte overstap
Toledo is een online leeromgeving die uit een reeks van verschillende toepassingen bestaat. Veel daarvan zijn door de universiteit zelf ontwikkeld, zoals het KU Loket. De pagina's van individuele vakken zijn dat niet. Zij zijn gebaseerd op Blackboard Learn van het bedrijf Anthology.
Wie weet hoeveel gegevens er verloren zullen gaan wanneer de originele vakmodules niet meer toegankelijk zijn?
Na groeiende ontevredenheid over de staat van het platform kondigde Anthology in 2014 een nieuwe versie van hun product aan: Blackboard Learn Ultra. Nu, tien jaar later, stopt het bedrijf met het aanbieden van de originele versie van de software. Dus stond de universiteit voor een keuze: overstappen op Ultra of een alternatief vinden. KU Leuven koos voor een licentie op Blackboard Learn Ultra en gaat dus weer in zee met een partner die al jarenlang aan marktaandeel verliest.
Kwaaltjes
Dat slinkende marktaandeel komt niet als een verrassing. Wat wel de wenkbrauwen doet fronsen, is dat Anthology na meer dan tien jaar ontwikkelingstijd een platform van zo'n middelmatige kwaliteit heeft opgeleverd. Het lijkt wel of de 'Ultra' in Toledo Ultra voor 'ultra sloom' of 'ultra onhandig' staat. Een vakmodule openen duurt vaak al enorm lang, navigeren door pdf-documenten die langer zijn dan vijftig bladzijden haast een eeuwigheid.
'Onze universiteit gaat voor een grote som geld in zee met een partner die misschien niet zo lang meer boven water blijft'
Die traagheid is echter niet het enige probleem. Wie weet hoeveel gegevens er verloren zullen gaan wanneer de originele vakmodules, die momenteel nog wel beschikbaar zijn voor lectoren, niet meer toegankelijk zijn?
Een van mijn professoren hield bijvoorbeeld jarenlang een discussieforum met voorbeelden van slechte gebruikersinterfaces bij - hoe ironisch alweer. Dat forum werd echter niet overgezet naar de Ultra-omgeving. Het is me niet duidelijk of die mogelijkheid er niet is of ze niet duidelijk gecommuniceerd wordt, maar de professor die mij leert hoe een goede webinterface eruit ziet heeft het antwoord op die vragen alleszins ook niet gevonden.
Alternatieven
De keuze om zo lang mogelijk bij de vorige versie van Blackboard Learn te blijven was een slimme zet. De omgeving was vertrouwd en door verschillende professoren naar hun hand gezet. Het stoot me echter wel tegen de borst dat de universiteit de voorbije jaren bij het aflopen van de licentie niet de keuze maakte voor een alternatief.
Verschillende onderwijsinstellingen in het buitenland die voor dezelfde keuze stonden, maakten die stap wel. Veel stapten over op open-source alternatieven zoals Canvas. Die platforms kunnen gemakkelijker aangepast worden en hebben meer toekomstperspectief. Onze universiteit gaat voor een grote som geld in zee met een partner die misschien niet zo lang meer boven water blijft. Voor een universiteit die zich als toekomstgericht profileert, oogt die keuze weinig vooruitstrevend.
Antonie Schoofs is Vetoraan en student computerwetenschappen aan KU Leuven.