SPLINTER MUZIEK
Waarom luisteren we toch allemaal naar FabioW?
De Vlaamse jeugd is in de ban van TikTokhits, maar vergeet de artiesten die wel degelijk nummers maken uit liefde voor muziek, vindt Pieterjan Douchy.
2024 is het jaar van de doorbraak voor FabioW, een Antwerpse jongeman die de naam 'Fabio' niet juist weet te spellen. Bij gebrek aan een eufemisme maakt hij muziek. Zijn gastrol in De Slimste Mens ter Wereld- de BV-fabriek bij uitstek - zal zijn populariteit enkel nog doen toenemen.
Menig student kent hem van de woorden 'Ik had koud, brr, brr', een zinsnede die een plaats verdient in het handboek Filosofie voor Menswetenschappers en die door meerwaardezoekers met bakfiets in een Leuvense klimaatvriendelijke wijnbar zomaar als equivalent wordt benoemd van 'To be or not to be' of 'Je pense donc je suis.'
Lunchgarden
Dat is uiteraard een leugen. FabioW is geen Shakespeare. Als de geweldige Jokke tegenwoordig met rede de filosoof van de kleine dingen in het leven wordt genoemd, of de filosoof van de lokale verfijnde kruidenier, dan is FabioW de filosoof van de Lunchgarden. En de keet is nog niet dicht, dat is nog het meest verontrustend. 'Ik weet wat ik doe, ben nog niet klaar', zingt de Antwerpenaar.
Herontdek wat echte muziek is
En nee, die woorden hoort u niet van een doorgeslagen boomer met burn-out, maar van een radeloze student die teleurgesteld is in zijn generatiegenoten. Want ja, FabioW heeft luisteraars. Ongeveer veertigduizend per maand op Spotify. Als u na het lezen van deze tirade uw morele kompas aan de kant schuift en de jongeman opzoekt, stijgen die cijfers almaar verder.
Cowgirls
Daar ligt bij u een verantwoordelijkheid. FabioW kan het zich veroorloven om voor een privéconcert 850 euro te vragen per half uur, afgezien van zijn cowgirldanseressen. Dat kan hij niet zomaar, maar omdat er een vraag voor is. De artiest leeft van de 'meme' rond zijn persoonlijkheid. Hij heeft de code gekraakt, en daar kan je hem moeilijk voor veroordelen.
Ondertussen komen jonge, creatieve Belgische bands en artiesten moeilijk van de grond. Sociale media zijn een essentieel onderdeel van de muziekproductie geworden, en daar lijdt het kwalitatieve aanbod onder. Alles moet kort, catchy en cringe zijn: niets lijkt nog een verbluffende boodschap te verkondigen.
Wie niet de keuze maakt van zichzelf een 'meme' te maken, raakt achterop. In de recente documentaire over haar prille carrière geeft Laura Tesoro bijvoorbeeld aan dat ze niet van haar muziek kan leven, ondanks haar reputatie als commerciële artiest.
Liefde voor muziek
FabioW mag dan wel de code gekraakt hebben, jij kan ze veranderen. Klamp niet vast aan de reels of TikToks op je smartphone, waar nummers niet gemaakt zijn uit liefde voor muziek, maar om telkens weer duizenden views te halen.
Trek naar de open mic-avond je lokale rockcafé, cultuur- of jeugdhuis, en kom er de nieuwe lichting van morgen tegen. Word verliefd op de bassist of klink na afloop met de drummer. Herontdek wat echte muziek is, geniet van die beleving, en zeg dat een Vetoraan het gezegd heeft.
Pieterjan Douchy is Redacteur Opinie en student Geschiedenis aan de KU Leuven.