artikel> STUK, 30CC, KU Leuven en rekto:verso starten Masterclass Kunstkritiek

Leuvense kritische pennen krijgen duw in de rug

Volgend academiejaar slaan STUK, 30CC, KU Leuven en rekto: verso de handen in elkaar voor de Masterclass "Leuven Kritiek". Zo willen ze gepassioneerde kunstcritici in wording ondersteunen.

Wie interesse heeft, kan zich nog tot 1 juni 2016 aanmelden. Alle informatie vind je via http://rektoverso.be/artikel/masterclass-leuven-kritiek.

STUK is een Leuvens kunstencentrum dat zich sinds dit jaar vooral richt op dans, beeld en geluid. Zij organiseren onder andere ook het ARTEFACT festival, en nu dus ook een masterclass kunstkritiek.

Rekto:verso is een gratis tijdschrift voor cultuurkritiek dat bestaat sinds 2003 en tweemaandelijks verschijnt. Het blad wil een middenweg te vinden tussen de mainstreammedia en de vaktijdschriften.

Wiedacht dat Leuven altijd al het zwakke broertje van Gent of Brussel was in dekunstkritiek, heeft het mis. “Tot pakweg tien jaar geleden was de Leuvenseinstroom in de kunstkritiek zeer groot, zowel in de meer algemene media alspakweg De Standaard of De Morgen, als in de gespecialiseerde tijdschriften als rekto:versoof De Witte Raaf,” vertelt initiatiefnemer en directeur van het STUK StevenVandervelden.

Hij verwijst onder meer naar schrijvers als Jeroen Peeters, GeertSels of Ward Daenen die – allen met een Leuvense link – toch een stevige staatvan dienst opbouwden in het kunstkritische vakgebied. Daar wil Vandervelden nu opnieuw in investeren.

Ookpartner en coördinator van rekto:verso Wouter Hillaert merkt op:“Ondanks het feit dat Leuven de laatste tien jaar veel meer op de culturelekaart is komen te staan, is er niet op dezelfde manier geïnvesteerd in kritischtalent met een Leuvense link. Daar willen wij samen op inspelen.”

Hoogmikken

Deanalyse van Vandervelden en Hillaert betekent allerminst dat Leuven geenkwaliteit te bieden heeft. “Het heeft ook met netwerken te maken,” weet Vandervelden.“Als er geen netwerken zijn, is het altijd moeilijker. Wij willen nadenken hoewe daar iets aan kunnen doen.”

Het netwerk dat in de eerste plaats wordtingezet, is dat van rekto:verso zelf. “Wouter schrijft bijvoorbeeld ookvoor De Standaard. We hopen dat de deelnemers zo ook mensen leren kennen dieweten hoe het wereldje werkt en hoe ze een tekst gepubliceerd krijgen.”

"Er is niet op dezelfde manier geïnvesteerd in Leuvens kritisch talent"

Wouter Hillaert, coördinator rekto:verso

Concreetworden acht à tien gepassioneerde kunstcritici voor de masterclassgeselecteerd. Vanaf oktober 2016 tot april 2017 gaat de groep elke maand naartwee tentoonstellingen, dansvoorstellingen of theatervoorstellingen kijken, gekozenuit de programma’s van STUK of 30CC. Daarna formuleren zij hun oordeel over één van de twee voorstellingen.

Op die teksten - drie recensies en twee meer diepgaande essays per deelnemer - geeft de groep feedback. “We vragen veel en het isniet vrijblijvend,” geeft Vandervelden toe. “We mikken vrij hoog, dus moet jeer echt wel voor gaan. We hopen mensen te vinden die de ambitie hebben omte schrijven over kunst.”

Veranderdepraktijk

Anderzijdsmerkt Wouter Hillaert op dat het geen noodzaak is om een professionele carrièrein de kunstkritiek te ambiëren om zich aan te melden voor de masterclass. “Ikdenk dat mensen die daar op mikken zich zeker moeten aanmelden, maar het isgeen noodzaak. Vandaag de dag bestaat de kritische praktijk sowieso uit mensendie kunstkritiek halftijds combineren met een heel andere job.”

"We mikken vrij hoog"

Steven Vandervelden, directeur STUK

Datlaatste feit heeft niet in het minst te maken met een veranderde kunstkritischepraktijk: “De digitalisering van de kunstkritiek heeft eigenlijk ook meermogelijkheden gegeven aan mensen met die interesse om hun ei ergens kwijt tegeraken,om ergens een plek te vinden waar hun schrijfsels met een publiekgedeeld kunnen worden,” verklaart Hillaert.

Vandervelden bevestigt: “Als ermensen met een blog zijn die ze beter willen maken, zijn die zeer welkom. Datdraagt ook bij aan het niveau van de kunstkritiek in Vlaanderen.”

Duurzaam

De betereteksten worden beloond met een publicatie in rekto:verso. Ook eendoorverwijzing naar de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek, de tweejaarlijkse prestigieuzeVlaams-Nederlandse prijs voor jonge kritische uitblinkers, is mogelijk.Bovendien wil Vandervelden het initiatief duurzaam maken: “Het is mijn ambitieom er iets blijvends van te maken. Dat je eigenlijk jaar na jaar een tientalgoeie pennen in Leuven de kans biedt om dat stapje verder te zetten.”

Powered by Labrador CMS